عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان
چکیده
در تربیت اخلاقی دانشآموزان، علاوه بر خانواده، معلم نقش برجستهتری نسبت به سایر عوامل مدرسه و اجتماع دارد. معلم میتواند با تقویت روحیهی عاطفی و اخلاقی، قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانشآموزان، آنان را در راستای تربیت اخلاقی هدایت کند. هدف از مطالعه حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات فراروی معلمان در رابطه با آموزش موضوعات اخلاق و عواطف در مدرسه است. بدین منظور با استفاده از روش کتابخانهای، دادههای مرتبط با موضوع گردآوری شده و ضمن بررسی دادهها، مفهوم اخلاق و خصوصاً اخلاق حرفهای مورد بررسی قرارگرفته است. یافتههای این پژوهش که مبتنی بر تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از منابع کتابخانهای و مقالات علمی است، بیانگر نقاط ضعف و چالشهای متعدد درعناصر برنامهی درسی اخلاق است. در انتها این طور نتیجهگیری شده است که معلمان باید در جهت پایبندی به اصول اخلاقی در حرفهی خود، به تعلیم و تربیت دانشآموزان در ابعاد مختلف وجودی آنها پرداخته و آموزش را چیزی فراتر از ارائه ساده مطالب به دانش آموزان قلمداد کنند که با آگاهی از روشهای نوین تدریس و نظریات کاربردی در امر آموزش و تقویت مهارتها و نگرشهای تعامل با دانشآموزان، این مهم تحقق خواهد یافت.
براهوئی مقدم, نورمحمد. (1400). شناسایی چالش ها و دشواری های معلمان در ارائه آموزش های اخلاقی و عاطفی به دانش آموزان در دوره های ابتدایی و اول متوسطه. اخلاق حرفه ای در آموزش, 1(1), 157-186.
MLA
نورمحمد براهوئی مقدم. "شناسایی چالش ها و دشواری های معلمان در ارائه آموزش های اخلاقی و عاطفی به دانش آموزان در دوره های ابتدایی و اول متوسطه", اخلاق حرفه ای در آموزش, 1, 1, 1400, 157-186.
HARVARD
براهوئی مقدم, نورمحمد. (1400). 'شناسایی چالش ها و دشواری های معلمان در ارائه آموزش های اخلاقی و عاطفی به دانش آموزان در دوره های ابتدایی و اول متوسطه', اخلاق حرفه ای در آموزش, 1(1), pp. 157-186.
VANCOUVER
براهوئی مقدم, نورمحمد. شناسایی چالش ها و دشواری های معلمان در ارائه آموزش های اخلاقی و عاطفی به دانش آموزان در دوره های ابتدایی و اول متوسطه. اخلاق حرفه ای در آموزش, 1400; 1(1): 157-186.