شناسایی چالش ها و دشواری های معلمان در ارائه آموزش های اخلاقی و عاطفی به دانش آموزان در دوره های ابتدایی و اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان

چکیده

در تربیت اخلاقی دانش­آموزان، علاوه بر خانواده، معلم نقش برجسته­تری نسبت به سایر عوامل مدرسه و اجتماع دارد. معلم می­تواند با تقویت روحیه­ی عاطفی و اخلاقی، قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش­آموزان، آنان را در راستای تربیت اخلاقی هدایت کند. هدف از مطالعه حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات فراروی معلمان در رابطه با آموزش موضوعات اخلاق و عواطف در مدرسه است. بدین منظور با استفاده از روش کتابخانه­ای، داده­های مرتبط با موضوع گردآوری شده و ضمن بررسی داده­ها، مفهوم اخلاق و خصوصاً اخلاق حرفه­ای مورد بررسی قرارگرفته است. یافته­های این پژوهش که مبتنی بر تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از منابع کتابخانه­ای و مقالات علمی است، بیانگر نقاط ضعف و چالش­های متعدد درعناصر برنامه­ی درسی اخلاق است. در انتها این طور نتیجه­گیری شده است که معلمان باید در جهت پایبندی به اصول اخلاقی در حرفه­ی خود، به تعلیم و تربیت دانش­آموزان در ابعاد مختلف وجودی آن­ها پرداخته و آموزش را چیزی فراتر از ارائه ساده مطالب به دانش آموزان قلمداد کنند که با آگاهی از روش­های نوین تدریس و نظریات کاربردی در امر آموزش و تقویت مهارت­ها و نگرش­های تعامل با دانش­آموزان، این مهم تحقق خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها