هدف این پژوهش تطبیق شایستگیهای کتاب اخلاق حرفهای پایهی دهم دانشآموزان استثنایی متوسطهی حرفهای، با منبع اصلی در فرهنگ دینی حاکم بر جامعهی اسلامی ـ قرآن کریم ـ به روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل محتوا) است. نتیجه اینکه برای هر شش شایستگی قصدشده در این کتاب (ارتباط، همکاری، مسئولیتپذیری، مدیریت منابع، امانتداری و درستکاری)، مصادیق و آیات بسیاری بهدست آمد که چه بهصورت مستقیم و چه بهصورت غیرمستقیم، همپوشانی بسیاری با مفاهیم قرآن را نشان میدهند. در واقع با رجوع به منبع اهداف که برنامهی درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است میتوان چنین نتیجه گرفت که از آنجا که این کتاب در جریان تغییرات قصدشدهی نظام آموزشی، براساس سیاستها و خواستههای این اسناد نگارش شده است و خود این اسناد بر بنیانهای فکری اندیشهی اسلامی و قرآنی تدوین شدهاند، شواهد بسیاری در این زمینه و در جهت تأیید اهداف و انطباق با آیات قرآنی بهدست آمده است. برنامهی درسی جامع برای اخلاق حرفهای در طول تمامی دورههای درسی نیاز است تا در طی همهی سالهای تعلیم متربیان و بهصورت درهمتنیده و مستمر به اخلاق حرفهای پرداخته شود.