رابطه‌ی اخلاق حرفه‌ای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین‌المللی چابهار

2 استاد دانشگاه بین‌المللی چابهار

چکیده

اخلاق حرفه­ای در محیط کار کلید پیشگیری از بیشتر مشکلات شغلی است و به‌همین‌دلیل تمامی سازمان­ها و نهادهای یک جامعه به‌دنبال دستیابی به آن هستند. رعایت اخلاق حرفه‌ای در شغل معلمی به‌دلیل این‌که با تربیت نیروی انسانی آینده‌ی یک کشور سروکار دارد، به‌مراتب ضرورت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه­ی اخلاق حرفه‌ای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در معلمان ابتدایی شهر فنوج انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش تعداد 152 معلم ابتدایی بودند که به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر از طریق سه پرسشنامه‌ی اخلاق‌حرفه‌ای (گریگوری، 1990)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1975) و عملکرد شغلی (پاترسون، 1970) موردمطالعه قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. یافته‌ها نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با عملکرد شغلی و خودکارآمدی به‌ترتیب برابر با 305/0، 288/0، 238/0، 289/0 بود (p<0/01). مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با خودکارآمدی به‌ترتیب برابر با 288/0، 306/0، 411/0 و 353/ بود (p<0/01) همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که بین ابعاد اخلاق حرفه‌ای، خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/01).

کلیدواژه‌ها