اخلاق حرفهای در محیط کار کلید پیشگیری از بیشتر مشکلات شغلی است و بههمیندلیل تمامی سازمانها و نهادهای یک جامعه بهدنبال دستیابی به آن هستند. رعایت اخلاق حرفهای در شغل معلمی بهدلیل اینکه با تربیت نیروی انسانی آیندهی یک کشور سروکار دارد، بهمراتب ضرورت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در معلمان ابتدایی شهر فنوج انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش تعداد 152 معلم ابتدایی بودند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر از طریق سه پرسشنامهی اخلاقحرفهای (گریگوری، 1990)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1975) و عملکرد شغلی (پاترسون، 1970) موردمطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. یافتهها نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با عملکرد شغلی و خودکارآمدی بهترتیب برابر با 305/0، 288/0، 238/0، 289/0 بود (p<0/01). مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با خودکارآمدی بهترتیب برابر با 288/0، 306/0، 411/0 و 353/ بود (p<0/01) همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که بین ابعاد اخلاق حرفهای، خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/01).
هوتی, فاطمه, اللهی, ذبیحالله, & ارژنگ, زینب. (1401). رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی. اخلاق حرفه ای در آموزش, 2(1), 68-82.
MLA
فاطمه هوتی; ذبیحالله اللهی; زینب ارژنگ. "رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی", اخلاق حرفه ای در آموزش, 2, 1, 1401, 68-82.
HARVARD
هوتی, فاطمه, اللهی, ذبیحالله, ارژنگ, زینب. (1401). 'رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی', اخلاق حرفه ای در آموزش, 2(1), pp. 68-82.
VANCOUVER
هوتی, فاطمه, اللهی, ذبیحالله, ارژنگ, زینب. رابطهی اخلاق حرفهای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان ابتدایی. اخلاق حرفه ای در آموزش, 1401; 2(1): 68-82.