1
دانشجوی کارشناسی رشته آموز ابتدایی پردیس شهید صدوقی استان کرمانشاه دانشگاه فرهنگیان
2
مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید صدوقی استان کرمانشاه
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر واکاوی روایتها و تجارب زیستهی دوران تحصیلی یک دانشجو ـ معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای نویسنده است. بدینمنظور در این پژوهش ابتدا خاطرات تأثیرگذار در سه دورهی مدرسه؛ یعنی ابتدایی، متوسطهی اول و دوم جمعآوری شد. در مرحلهی بعدی هر یک از خاطرات کدگذاری شد و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. پژوهش حاضر کیفی و از نوع روایتپژوهی است و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات این پژوهش کدگذاریهای متعارف است که تعداد 310 کد باز و 23 محور استخراج شد. جامعهی آماری این پژوهش تمامی روایتهای دوران ابتدایی و متوسطهی اول و دوم است و در هر روایت خاطرات برجسته و جملات مهم بهعنوان نمونه آمده است. روش جمعآوری اطلاعات مشاهده، بررسی دفترچهی خاطرات و مصاحبه با دوستان دوران تحصیلی بوده است. یافتههای حاصل از این پژوهش باعث بهوجودآمدن ۳۱۰ کد باز و ۲۳ محور شده است که این ۲۳ محور در آخر به 4 مقولهی وسیعتر با عنوان محیط آموزشی، مهارتهای شغلی و حرفهای، عوامل درونی مؤثر بر عملکرد تحصیلی و عوامل بیرونی مؤثر بر عملکرد تحصیلی تبدیل شده است. در انتها این یافتهها باعث شناسایی عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای شد که در یک مدل تحلیلی-استنباطی ارائه گردید که نشان میدهد این مطالعه این امکان را برای معلمان و دانشجو معلمان بهوجود میآورد تا اخلاق حرفهای را در خود پرورش داده و دانش، مهارت و نگرشهای حرفهای خود را توسعه دهند.
رضایی, ارغوان, & سلیمانی, عادل. (1401). واکاوی روایتها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان. اخلاق حرفه ای در آموزش, 2(1), 1-35.
MLA
ارغوان رضایی; عادل سلیمانی. "واکاوی روایتها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان", اخلاق حرفه ای در آموزش, 2, 1, 1401, 1-35.
HARVARD
رضایی, ارغوان, سلیمانی, عادل. (1401). 'واکاوی روایتها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان', اخلاق حرفه ای در آموزش, 2(1), pp. 1-35.
VANCOUVER
رضایی, ارغوان, سلیمانی, عادل. واکاوی روایتها و تجارب زیسته دوران تحصیلی یک دانشجو معلم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان. اخلاق حرفه ای در آموزش, 1401; 2(1): 1-35.