اخلاق حرفه ای در مراکز تعلیم و تربیت، با تأکید بر بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

رئیس ادارۀ حراست و مدرّس دانشگاه فرهنگیان همدان

چکیده

در حوزۀ تعلیم و تربیت، خلاء یک منشور اخلاق حرفه‌ای احساس می‌شود که بومی و متناسب با نیازهای نظام و انقلاب اسلامی باشد وهدف این پژوهش شناسایی و ارائۀ این الگو براساس بیانیۀ گام دوم انقلاب است.
در این پژوهش با استفاده از روش جمع آوری اطّلاعات، به صورت کتابخانه ای و استفاده از مزیّت استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد در حوزۀ تجزیه و تحلیل اطّلاعات، به بررسی بیانیۀ گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، پرداخته شده و کلیۀ مقولات، مفاهیم و زیر مفاهیم ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای حوزۀ تعلیم و تربیت را براساس این بیانیه، احصا نموده و به صورت طبقه بندی، به عنوان یک منشور تبیین شده است. در بیانیۀ گام دوم انقلاب، 22 ارزش اساسی و21 ارزش کاربردی در 5 مقولۀ اخلاق حرفه‌ای فردی، اجتماعی، تربیت، تعلیم، مراکز تعلیم و تربیت جمع بندی شد. براساس اهداف غایی بیانیه، رعایت این بایسته ها و ارزش های اخلاق حرفه ای در درجۀ اول، به خودسازی و در درجۀ دوم، به جامعه سازی و در درجۀ سوم به تمدّن سازی منجر خواهد شد.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها