1
. دکتری مشاوره، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2
دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قزوین،
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری دادهها پیمایشی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس محقق ساخته صلاحیتهای حرفهای معلمان که دارای 55 گویه و 10 مؤلفه بود، استفاده شد. روایی مقیاس با استفاده از روش لاوشه (1975) و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی آزمون ناپارامتری ویلکاکسون با استفاده از نرم افزار25- SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان در ابعاد دانش، اخلاق حرفهای، مدیریت کلاس درس، تدریس مؤثر، خلاقیت و نوآوری، همکاری و تعامل، ارزشیابی از آموختهها، پژوهشگری، فناوری اطلاعات و توسعه حرفهای، تفاوت و شکاف معناداری وجود دارد و این تفاوت در مؤلفههای اخلاق حرفهای، همکاری و تعامل و ارزشیابی از آموختهها بیشتر از سایر مؤلفهها است. نتایج پژوهش حاضر ضرورت توانمند سازی معلمان برای کاهش تفاوت وضعیت موجود و مطلوب در صلاحیتهای حرفهای را مشخص میسازد و میتواند راهگشای برنامه ریزی جهت ارتقای سطح موجود صلاحیتهای حرفهای معلمان باشد.
اسدی, مسعود, & کلهر, منوچهر. (1400). تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین). اخلاق حرفه ای در آموزش, 1(1), 106-125.
MLA
مسعود اسدی; منوچهر کلهر. "تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین)", اخلاق حرفه ای در آموزش, 1, 1, 1400, 106-125.
HARVARD
اسدی, مسعود, کلهر, منوچهر. (1400). 'تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین)', اخلاق حرفه ای در آموزش, 1(1), pp. 106-125.
VANCOUVER
اسدی, مسعود, کلهر, منوچهر. تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین). اخلاق حرفه ای در آموزش, 1400; 1(1): 106-125.