این مطالعه با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامۀ اخلاق کار در میان کارکنان آموزشوپرورش بهانجام رسیده است. بدینمنظور، پرسشنامهای براساس ادبیات نظری و پرسشنامههای موجود در زمینۀ اخلاق کار تهیه شد. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونۀ 228 نفری (مرد و زن) از کارکنان آموزشوپرورش ناحیۀ 2 شهرستان زنجان انتخاب و پرسشنامه روی آنها اجرا شد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ اخلاق کار با 33 گویه میباشد. روشهای بهکاررفته شامل تحلیل گویهها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملها) بودند. در نتایج تحلیل عاملی 5 عامل شناسایی شد که عبارتند از: 1. دلبستگی و علاقهبهکار 2. روابط سالم و انسانی در محل کار 3. رعایت نظم و انضباط کاری 4. روح همکاری جمعی و مشارکت در محل کار و 5. پشتکار و جدیت در کار. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبۀ آلفای کرونباخ 951/0 بهدست آمد. با درنظرگرفتن نتایج این پژوهش میتوان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدستآمده از تحلیل عاملی میتوانند اخلاق کار را به نحو مناسب اندازهگیری کنند.