1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
2
گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران
چکیده
اصول اخلاق حرفهای و تعهد به این مفهوم مهم، نقش اساسی در هر سازمانی دارند. اصول اخلاقی بهویژه در نظامهای آموزشی، نقش مهمی ایفا میکنند. در نظامهای آموزشی برخی کشورها قوانینی برای معلمان در نظر گرفتهشده است که "اصول اخلاق حرفهای معلمی" نام دارد. باور اصول اخلاق حرفهای امروزه در بسیاری از کشورها توسعهیافته است. هدف از این پژوهش، مروری بر اصول و مصادیق اخلاق حرفهای در بین معلمان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. بر این اساس، با بررسی پایگاههای داده اطلاعاتی داخلی و خارجی شامل مگیران، گنج، SID، نورمگز، اسکوپس ، ساینس دایرکت ، پروکوئست ، گوگل اسکالر ، و گوگل با کلیدواژههای اصول اخلاقی، اخلاق حرفهای معلم، آموزش اخلاق مدار، اخلاق در تربیتمعلم، teacher ethics/morality، ethics/morality in education، professional ethics مورد بررسی قرار گرفتند. از فنون بازیابی اطلاعات گوگل، مانند عملگرهای AND، OR، file type و " " بهعنوان راهبرد جستوجو استفاده شد. از تعداد 137 مقاله استخراج شده، در نهایت تعداد 27 مقاله مورد مطالعه قرار گرفتند. درنتیجه این بررسیها ماهیت حرفهی معلمی، اخلاق جمعی در حرفهی معلمی، مبانی آموزش اخلاقی و شخصیتی، ویژگیهای آموزش اخلاقمدار، پیوند دادن اخلاق به دروس، مسائل اخلاق حرفهای در آموزشوپرورش، ابزارهای هنجارمدار و آییننامههای بایستهشناسی حرفهی معلمی ارائه شدند. می توان نتیجه گرفت موفقیت در فعالیت حرفهای معلمی نیازمند رعایت اصول، راهبردها و موازین اخلاق حرفهای است.